Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się

Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się w Centrum PSYCHE Wrocław

Zajęcia obejmują szerokie działanie o charakterze korekcyjnym i kompensacyjnym. Jest to podejście holistyczne, które uwzględnia podążanie za rozwojem dziecka i uzupełnianie braków powstałych w trakcie nauki w szkole. 

Zajęcia skierowane są zwłaszcza dla dzieci z różnego rodzaju trudnościami, m.in:

  • dysleksją
  • dysgrafią
  • zaburzeniami przetwarzania słuchowego
  • problemami z pamięcią i koncentracją uwagi

Głównym celem zajęć jest usuwanie przyczyn i objawów trudności w uczeniu się. 

Podstawowymi formami pracy są zajęcia indywidualne z wykorzystaniem różnorodnych metod rozwijających percepcję słuchową, wzrokową oraz psychomotoryczną. 


Zajęcia  charakteryzują się indywidualnym podejściem do każdego dziecka, stopniowaniem trudności, kompensacją, systematycznością i współpracą z rodzicami.

Celem spotkań jest eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz nadrabianie zaległości w nauce. Podczas zajęć możliwe jest odrabianie zadań domowych oraz uzupełnianie ćwiczeń, których dziecko nie zdążyło wypełnić w szkole. Ta część spotkania odbywa się pod czujnym okiem pedagoga, który nie tylko dba o wykonanie zadania, ale również obserwuje i zauważa  przyczynę zbyt wolnej pracy dziecka w szkole, a następnie próbuje zapobiegać tym trudnościom.

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci powyżej 6 roku życia.

Zrozumienie problemu zaległości szkolnych

Nadrabianie zaległości szkolnych to proces, który często jest konieczny, gdy uczeń z różnych powodów nie nadąża za materiałem szkolnym. Powody te mogą być różnorodne: problemy zdrowotne, trudności rodzinne, brak motywacji, a także specyficzne trudności w nauce, takie jak dysleksja, dysgrafia czy ADHD. Zaniedbanie zaległości może prowadzić do poważniejszych trudności edukacyjnych i emocjonalnych, dlatego tak ważne jest, by podejść do tego problemu kompleksowo.

Pomoc pedagogiczna jako wsparcie edukacyjne

Praca pedagogiczna to specjalistyczna forma wsparcia skierowana do uczniów, którzy borykają się z trudnościami w nauce. Ma na celu wspomaganie procesów poznawczych, rozwijanie umiejętności szkolnych oraz niwelowanie barier edukacyjnych. W połączeniu z nadrabianiem zaległości szkolnych, pomoc pedagogiczna daje możliwość indywidualnego podejścia do ucznia i dostosowania metod nauczania do jego potrzeb.

Indywidualizacja procesu nauczania

Kluczowym elementem pomocy pedagogicznej jest indywidualizacja procesu nauczania. Każdy uczeń jest inny, a jego trudności mogą mieć różne przyczyny. Dlatego pedagog, pracując z uczniem, dostosowuje metody nauczania, aby były jak najbardziej efektywne. Obejmuje to zarówno techniki uczenia się, jak i strategie motywacyjne, które mają pomóc w skutecznym nadrabianiu zaległości.

Diagnoza trudności edukacyjnych

Zanim rozpoczniemy nadrabianie zaległości szkolnych, istotne jest przeprowadzenie dokładnej diagnozy trudności edukacyjnych ucznia.  Pedagog wykorzystuje różne narzędzia diagnostyczne, aby zidentyfikować specyficzne problemy w nauce, co pozwala na zaplanowanie skutecznej strategii pracy z dzieckiem.

Wsparcie emocjonalne jako część pomocy

Nadrabianie zaległości szkolnych często wiąże się z dużym stresem i frustracją dla ucznia. Dlatego praca pedagogiczna nie skupia się tylko na aspektach poznawczych, ale również na wsparciu emocjonalnym. Pomaga to uczniowi zyskać pewność siebie, zwiększa motywację do nauki i redukuje lęk związany z trudnościami szkolnymi.

Integracja nauki z codziennym życiem

Pomoc pedagogiczna i nadrabianie zaległości szkolnych mają również na celu pokazanie uczniowi, że nauka nie jest tylko obowiązkiem, ale może być częścią codziennego życia. Poprzez praktyczne zastosowanie wiedzy, uczeń uczy się, jak korzystać z niej w realnych sytuacjach, co zwiększa jego zaangażowanie i zrozumienie materiału.

Współpraca z nauczycielami i rodzicami

Efektywne nadrabianie zaległości szkolnych wymaga współpracy na linii pedagog – nauczyciele – rodzice. Wspólna praca nad planem wsparcia ucznia pozwala na spójne działania i monitorowanie postępów. Nauczyciele i rodzice są kluczowymi partnerami w całym procesie, wspierającymi ucznia w domu i w szkole.

Ustalanie realistycznych celów

W procesie nadrabiania zaległości ważne jest ustalanie realistycznych, mierzalnych celów. Zbyt ambitne plany mogą prowadzić do frustracji, podczas gdy cele osiągalne krok po kroku budują w uczniu poczucie sukcesu. Pedagog pomaga uczniowi i jego rodzinie w określeniu priorytetów i planowaniu nauki w taki sposób, aby była ona efektywna.

Monitorowanie i ocena postępów

Regularne monitorowanie postępów ucznia to istotny element pomocy pedagogicznej, połączonej z nadrabianiem zaległości szkolnych. Dzięki systematycznej ocenie, pedagog może na bieżąco dostosowywać metody i intensywność wsparcia, co pozwala na skuteczniejsze pokonywanie trudności.

Długoterminowe korzyści z pomocy pedagogicznej

Nadrabianie zaległości szkolnych z pomocą pedagoga przynosi długoterminowe korzyści. Uczniowie nie tylko uzupełniają braki w wiedzy, ale także uczą się strategii, które będą mogli wykorzystać w przyszłości, co pomaga im lepiej radzić sobie z kolejnymi wyzwaniami edukacyjnymi i rozwijać samodzielność w nauce.

Gabinet

Cennik

Nadrabianie zaległości szkolnych połączone z terapią pedagogiczną (50 minut) 150,00zł