Menu
Artykuły
Psychologia w mediach
Media w psychologii
Psyche - O nas - Artykuły - Dlaczego mi nie wychodzi cz 1/2
Title:

Dlaczego mi nie wychodzi? (1/2)

Date:
24 kwietnia 2019

Autor: Bianka Chynowska - Psycholog, Seksuolog

Long text:

„Od jutra nowa ja” „od jutra dieta” „zaczynam biegać” „zaczynam żyć eko”

Jak to jest, że tak łatwo postanowić a tak trudno zrealizować? Co się dzieje, że nagle nie wychodzi i po tygodniu bycia stu procentowym biegaczem, stajemy się stu procentowym kanapowiczem?

Zazwyczaj (jak zwykle) wszystko zaczyna się na początku. Pierwszy krok – określenie celu – jest bardzo ważny. To od niego zależy co będzie dalej. Jesli cel jest wyznaczony przez nas samych to doskonale, krok bliżej do sukcesu. Jeśli wyznaczony przez kogoś – czerwona lampka, motywacja zewnętrzna nie za dobrze prognozuje.

*Tutaj uwaga rodzice. Jeśli wyznaczacie dziecku cel, mimo wszystko („Myślę o jego przyszłości” „przecież chcę dla niego jak najlepiej” „ ja wiem co dla dziecka najlepsze”) postarajcie się to zrobić „z dzieckiem”, a nie „dla dziecka”, aby określić jego możliwości. W innym wypadku może się okazać, że wasze oczekiwania zupełnie mijają się z możliwościami dziecka i od razu narażamy plan na wypalenie. Oczywiście, to rodzice są wzorem dla dzieci i to oni uczą, pokazują, są największym oparciem i pomocą dla dzieci, dlatego tak ważne jest pokazywać Im, że docenia się Ich zdanie. Dzięki temu prawdopodobieństwo sukcesu na pewno się zwiększy, a kiedy uda sięosiągnąć sukces uciecha będzie tak samo duża dla dziecka jak i rodziców. Będzie to powód do wspólnej celebracji, a zatem pogłębiania więzi rodzic-dziecko.

Jeśli wyznaczasz cel dla siebie możesz zadać sobie parę pytań pomocniczych, które pozwolą Ci jasno zdefiniować czego potrzebujesz:

  1. Czy cel jest osiągalny? – żyjemy w czasach w których wszystko wydaje się być na wyciągnięcie ręki. Jest to z jednej strony duża pomoc w podejmowaniu decyzji, z drugiej strony pułapka. Nie porównuj się z innymi, tylko inspiruj się ich działaniami. Jeśli Twojej koleżance udaje się byćdługodystansową biegaczką, startującą w amatorskich maratonach, to nie znaczy, że Ty nie możesz, ale to nie oznacza też, że tego właśnie potrzebujesz. Pytanie brzmi: czy w ogóle lubisz biegać? Jeśli wpadniesz w pułapkę porównań nie osiągniesz sukcesu, bo cel nie jest osiągalny DLA CIEBIE. Znajdź cel który jest stworzony pod Twoje potrzeby, jest zgodny z Twoimi przekonaniami, Twoim gustem Twoimi pasjami.

  2. Czy cel jest na miarę moich umiejętności? – zbyt łatwy szybko przestaje być atrakcyjny, z kolei zbyt trudny może szybko spalić Twój zapał.

  3. Co osiągnę jeśli uda mi się osiągnąć cel? – czyli dlaczego jest to dla mnie ważne?

    • Czy robisz to ze względu na siebie, a może kryją się za tym jakieś kompleksy, a może ktoś Cię namówił, albo chcesz komuś „utrzeć nosa”? – MOTYWACJA ZEWNĘTRZNA

    • Czy to jest Twoje marzenie, a może kiedyś próbowałeś danej aktywności i tak ją pokochałaś, że postanowiłeś robić to częściej? – MOTYWACJA WEWNĘTRZNA

  4. Czy już wiesz jaki typ motywacji sprzyja osiągnięciu celu?

  5. Czy dobrze się czuję? – to bardzo ważne pytanie. Wyznaczanie sobie celu nie powinno byćpołączone z chęcią udowodnienia sobie czegoś, wykonywania pracy na siłę. Przysporzy to więcej bólu i cierpienia niż pożytku. Jeżeli czujesz, że psychicznie lub fizycznie nie masz siły na podejmowanie jakichś działań, to najpierw zadbaj o siebie. Poszukaj czynności przyjemnych, leczących, uspokajających, które pozwolą Ci nabrać siły i chęci do podejmowania wyzwań. Inaczej przy porażce pogrążysz się w złym samopoczuciu

  6. Czy dążenie do celu będzie mi sprawiało przyjemność? – oczywiście gdyby wszystko było takiełatwe i przyjemne cele same by się realizowały. Niemniej jednak, jeśli naszym celem będzie uprawianie jakiegoś sportu, aby wyglądać i czuć się zdrowiej, to może warto zastanowić się jaki sport będzie dla nas najprzyjemniejszy, a nie jaki jest teraz popularny.

    • Ile czasu potrzebuję na osiągnięcie celu? – nie oszukuj się. zadaj sobie to pytanie bardzo poważnie, dzięki niemu odpowiesz na kolejne:

  7. Czy jestem w stanie wytrzymać tyle czasu? – zbyt odległy cel może być nużący. Jeśli jednak zdecydujesz się na wybór długiej drogi, postaw sobie mniejsze cele do zdobycia. W ten sposób droga do pokonania będzie nieco łatwiejsza do przejścia (o tym więcej w następnym wpisie).

  8. Czy mam warunki odpowiednie do pracy nad realizacją celu? – jeśli mieszkasz w mieście, dużo ciężej będzie Ci trenować narciarstwo. Jest to możliwe, ale sporym ograniczeniem stanie się odległość, na którą nie masz wpływu.

  9. Czy jestem gotowy na potknięcia? – pytanie jest mocno połączone z piątym. Trzeba ciągle bacznie obserwować jak się czujemy. Czasami potknięcie może nas zmotywować, a czasami pogrążyć. Pamiętaj, że droga do celu jest wyboista i musisz być gotowy na wzloty i upadki. Wizualizacja potknięć i samo wymyślenie chociaż trzech przeszkód, jakie napotkasz na drodze do sukcesu, pomoże Ci sprecyzować cel. Jeśli na etapie wyznaczania celu okaże się, że możliwe potknięcia nie są do zaakceptowania przez Ciebie na dany moment, należy jeszcze raz przemyśleć, czy warto podejmować wyzwanie.

*UWAGA! Nie mylić z typowymi obawami przed zmianą trybu funkcjonowania. PRZYKŁAD: Jeśli chcesz zacząć biegać i przebiec maraton TYPOWĄ OBAWĄ PRZED POTKNIĘCIEM może być: A co będzie jeśli będę zmęczony i nie będzie mi się chciało? WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA OBAWĘ: Dwa lata temu miałam poważną kontuzję kolana, lekarz mówi, że mogę biegać, ale muszę bardzo uważać.

Proste? Proste! Właśnie dlatego czasami o tym zapominamy, a jest to bardzo ważne!

Pytania możesz dodać sam/a jeśli chcesz. Celem tego ćwiczenia jest jak najlepsze przygotowanie do podjęcia wyzwania. Im lepiej wyznaczysz swój cel, tym większe prawdopodobieństwo lepszego planu działania i w rezultacie przyjemniejszej drogi do osiągnięcia celu.

W kolejnym artykule dowiesz się jak zaplanować działanie.