Menu
Artykuły
Psychologia w mediach
Media w psychologii
Psyche - O nas - Artykuły - Po co nam stres i jak sobie z nim poradzic
Title:

Po co nam stres i jak sobie z nim poradzić?

Date:
27 maja 2019

Autor: Bianka Chynowska - Psycholog, Seksuolog

Long text:

Uświadomienie sobie czym jest stres i czy jest nam potrzebny to podstawa, aby funkcjonować z nim w zgodzie i zaakceptować fakt, że pojawiał się, pojawia się i pojawiać się będzie.

Dlaczego to takie ważne, odczuwać stres? To dzięki niemu motywujemy się do działania. Odczuwamy co w danym momencie jest dla nas ważne i kierujemy naszą uwagę na wykonanie zadania jak najlepiej. Nie wspominając już o biologicznie uwarunkowanym mechanizmie „uciekaj / walcz”, którego zadaniem, w sytuacji stresogennej, będzie szybka reakcja „działam, robię coś z tym” bądź „nie dam rady, muszę jak najszybciej oddalić sięod tego zadania”. W ten sposób nasi przodkowie funkcjonowali w stresujących sytuacjach takich jak ataki zwierząt, walki z przeciwnikami itd..

Dzisiaj z reguły nie musimy zastanawiać się czy zwierze nas pożre (no chyba, że jesteśweterynarzem, bądź pracujesz w rezerwacie i musisz przestrzegać specjalnych zasad bezpiecznego obcowania ze zwierzętami). Większość z nas musi stykać się z codziennością, która bywa dla każdego stresująca pod innym względem.

Ciężko wymienić i zdefiniować powody dla których możemy odczuwać to nieprzyjemne uczucie. Jest to pierwsza zasada którą warto sobie przypominać kiedy czujemy się winni, bądź nie rozumiemy dlaczego dana sytuacja nas stresuje:

  1. Każdy z nas jest inny i ma swoje sto procent. Niektórych stresuje brak masła orzechowego w lodówce, inna osoba będzie czuła ściskanie żołądka przed ważnym wystąpieniem. Nie zastanawiaj się nad tym, czy Twój stres jest głupi czy mądry. Po prostu zaakceptuj fakt, że jest to naturalna reakcja organizmu na trudną sytuację i powód jego występowania może być inny niż u kolegi. Mało tego, stres ewoluuje wraz z wiekiem i naszymi osiągnięciami. Przypomnij sobie sytuację, która kiedyś przyprawiała Cię o zimne poty, a teraz reagujesz na nią neutralnie, a nawet sprawia Ci przyjemność (np. prowadzenie auta).
    Tutaj może pojawić się pytanie dotyczące adekwatności stresu i tego kiedy może być on problematyczny w funkcjonowaniu. Odpowiedź jest prostsza niż mogłoby się wydawać- stres staje się problemem wtedy, kiedy czujesz, że utrudnia Ci funkcjonowanie. Wtedy możesz skierować się do specjalisty, po pomoc (psychologa, psychoterapeuty). Dlatego właśnie tak ważne jest NIEPORÓWNYWANIE SIĘ z innymi. Każdy ma swoje sto procent i jeśli czujesz, że masz dosyć, ale Twoja koleżanka/brat/ciocia zmagają się z trudniejszymi , (według Ciebie) sytuacjami na co dzień, nie bagatelizuj problemu! Zawsze słuchaj siebie. Za tym idzie kolejna zasada:
  2. Zawsze słuchaj siebie i zadawaj SOBIE pytania o swoje samopoczucie. Ostatecznie to Ty żyjesz swoim życiem i tylko Ty możesz określić jak sobie radzisz.
  3. Codziennie rano, zaraz po przebudzeniu zadaj sobie pytanie na ile procent jesteśw stanie pracować. Zastosuj się do swojej odpowiedzi. Nie forsuj się na siłę, to zwykle ma odwrotny skutek. Organizm sam daje znaki kiedy potrzebuje zwolnić. Jeśli go posłuchasz i dasz mu się zregenerować, zobaczysz ile pokładów energii odnowi się i będzie gotowe do działania.
    Czasami jednak stres i tak się pojawi i jest to naturalne, może być nawet pozytywnie motywujący. Bywają też trudne sytuacje życiowe, które ciężko opisać i znaleźć przepis na doskonałe funkcjonowanie. Zwłaszcza jeżeli są wywołane czynnikami zupełnie niezależnymi od nas i trwają długo. Jak wtedy poradzić sobie z takim stresem?
  4. Pozwól mu trwać i uważnie się mu przyjrzyj. Zadaj sobie pytania „Co spowodowało, że się stresuję?” „O co dokładnie się martwię?” „Co najgorszego może się stać?” „Co to zmieni w moim życiu?”.
  5. Weź trzy głębokie wdechy i bez względu na wszystko bądź dla siebie dobry. Nie myśl o sobie źle. Oceniaj trud sytuacji, a nie swoją słabość.
  6. Jeśli stresująca sytuacja jest długotrwała (np. oczekujesz na wyniki ważnego egzaminu), pozwól sobie na małe przyjemności. Przeczytaj dobrą książkę, zjedz coś smacznego, wyjdź na spacer, posłuchaj dobrej muzyki lub spotkaj się ze znajomymi. W ten sposób nieco odciążysz umysł, ponieważ skupisz swoją uwagę na innych aspektach niż stresująca sytuacja.
  7. Nie przesadzaj ze zbyt dużymi wymaganiami, nie ustawiaj sobie celów do osiągnięcia „pomimo stresującej sytuacji”, tylko zadbaj o siebie. Nawet jeśli czujesz, że chcesz odwrócić w ten sposób uwagę od trudnej sytuacji, wybierz cel osiągalny, dający szybką satysfakcję. Nie stawiaj się w obliczu zmagania się z bardzo trudnymi zadaniami. Twój organizm to nie jest niekończący się pokład energii. Pamiętaj, że stres mimo wszystko zjada Twój wigor, dlatego możesz funkcjonować nieco gorzej niż na co dzień. Nie dodawaj sobie kolejnych powodów do odczuwania słabości.
  8. Pamiętaj, że nie musisz wszystkiego trzymać w sobie. Poproś o pomoc, jeśli czujesz, że potrzebujesz. Możesz porozmawiać z bliską Ci osobą, ale możesz też udać się do psychologa.

T: +48 668 093 234

A: Białowieska 3a/5d, Wrocław 54-234 (róg Legnicka / Białowieska)

A: Małopanewska 18/13, Wrocław 54-212 (Psyche KIDS)

E: info@psyche.wroclaw.pl

F: fb.me/centrumpsyche

T: @centrum_psyche